28 juli 2016
Liesbeth  Janssens Liesbeth  Janssens
Beiaardconcert
Op donderdag
Aanvang 20:00 uur
Locatie De Peperbus
Uitvoerende(n) Liesbeth Janssens
Programma
Johann Kaspar Ferdinand Fischer (1670-1746)
[1] Passacaglia in d
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
[2] Suite​​​​​​​
— Allemande
— Courante
— Sarabande I en II
— Gigue
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
[3] Uit de Partita nr. 2 voor vioolsolo (BWV 1004):
— Ciaccona​​​​
Robert Carr (ca. 1685-onbekend)
[4] Divisions upon an Italian Ground
Johann Strauss jr. (1825-1899)
[5] Wein, Weib und Gesang​​​
Johannes Brahms (1833-1897)
[6] Hongaarse Dans nr. 7​​​​​
Enrique Granados (1867-1916)
[7] Spaanse Dans nr. 6​​​​​
Liesbeth Janssens (1971)
[8] Dance of Dreams (2016)​​​
Yann Pierre Tiersen (1970)
[9]
Comptine d’un autre Été: l’après-midi
​​​​​La valse d’Amélie
Wim Mertens (1953)
[10] Struggle for pleasure
Toelichting

Muziek schrijven op een vaste bas, is iets van alle tijden: we zien het bij barokcomponisten onder de vorm van chaconnes of grounds of passacaglia’s, maar we zien het ook bij filmcomponisten als de Vlaamse Wim Mertens en de Fransman Yann Tierssen. Het geeft structuur en herkenning aan een compositie, maar ook een onmetelijke vrijheid om binnen een welomschreven kader helemaal uit de bol te gaan.

Wat hebben chaconnes en dansen met elkaar gemeen? Ze nemen de luisteraar mee in de eeuwige dans van de muziek der sferen, die zowel de dans van de planeten rond de zon inhoudt, als de dans van het atoom. In die zin zijn wijzelf heel ons leven in beweging, niet alleen atomisch maar ook op het ritme van onze hartslag. Even verbinden met het hart van de beiaard op muziek door de eeuwen heen, maakt dat we terug afstemmen op die hoge frequentie die ons van oudsher toebehoort.

Bewerkingen

Bernard Winsemius [1], [2], [3] en [4]
Jef Rottiers [5], [6] en [7]
Liesbeth Janssens [9] en [10]

[JS : 27-05-2016]