Peperbus

De Peperbus in Zwolle is een begrip in Nederland. Zoals Utrecht de Domtoren heeft en Groningen de Martini heeft Zwolle zijn Peperbus. Ze is samen met de Sassenpoort het beeldmerk van de stad en bepaalt nog steeds dominant de skyline van Zwolle. Tot 1669 was de 113,5 meter hoge St. Michaëlstoren het hoogste punt in de stad.

Tekening van Gerard Ter Borch van de stad Zwolle aan de zijde van de Kamperpoort

In bovenstaande tekening van Gerard Ter Borch ziet men de hoge toren van de St. Michaëlskerk en links daarvan de Onze Lieve Vrouwetoren. Voor de Michaëlskerk de Kamperpoort. In 1669 sneuvelde de toren van de St.Michaëlskerk onder het geweld van de bliksem. Tot 1828 waren naast deze poort nog de Kamperpoort en de Diezerpoort.
De 75 meter hoge toren is gebouwd in de periode 1463-1484 tot aan de derde geleding en in 1539 met een lantaarn verhoogd. De eerste bekroning stamt uit 1727. Na de brand van 1815 werd de huidige koepelvormige kap geplaatst in 1828. De huidige bekroning leverde de bijnaam: de Peperbus.

Vijf bouwfases van de toren

Bouwfases van de toren (tekening Bert Dijkink)

1. Toren met 2 geledingen rond 1477. Spoedig werd doorgebouwd totdat in 1481 de derde geleding met een kap werd afgerond.
2. De verhoging zoals die door Simon Penet in 1537 werd voorgesteld. Door een te lage aanneemsom ging dit niet door.
3. Uiteindelijk kwam daardoor in 1538-1539 naar een ontwerp van Jacob van Collen een toren met drie geledingen, lantaarn en een eenvoudiger kap.
4. In 1727 werd een uivormige kap geplaatst.
5. De uivormige kap raakte bij de brand in 1815 verloren. In 1828 werd de huidige bekroning gemaakt, die de Onze Lieve Vrouwetoren de bijnaam 'de Peperbus' heeft bezorgd.