De uitvoering van de laatste restauratie
Natuursteen
In de lantaarn werden alle kapotte stukken natuursteen vernieuwd waar reparatie onmogelijk was. Door roestvorming en slechte verbindingen was een restauratie van de natuurstenen balustrade op de eerste omloop noodzakelijk. De natuurstenen balustrade is ingemeten, gedemonteerd en voor herstel afgevoerd. Alle onderdelen zijn genummerd zodat na herstel en schilderwerken bij montage de natuurstenen onderdelen weer exact op de oorspronkelijke plek konden komen. Ook de gehele waterlijsten tussen 1e en 2e en tussen 2e en 3e rompgeleding zijn vervangen.
Alle voegen werden uitgebikt en van een nieuwe voeg voorzien. Doordat de oude voeg harder was dan de stenen, trok in de stenen het vocht in en in de winter knapte bij vorst de steen kapot. Er ontstond door de nat blijvende stenen groei van grassen en mos.
Ankers
Aan de Peperbus zijn veel ankers verwerkt. De ankers verbinden muurwerk en houtenbalken met elkaar en geven daardoor stabiliteit. Veel ankers ziet men aan de buitenzijde van het metselwerk. Andere zogenaamde blindankers zijn weggewerkt in het metselwerk. Eén van de redenen om de toren te restaureren is het roesten van de ankers. Bij roest zet ijzer uit. Het kan daarbij zeven keer zijn volume krijgen. Omliggend metsel- en natuursteenwerk wordt daardoor ernstig ontzet en of beschadigd. Niet alle aantastingen door roestvorming zijn met het blote oog waarneembaar. Door middel van detectie worden de zgn. blinde ankers opgespoord. Indien de ankers niet handmatig te verwijderen zijn worden deze uitgeboord. De ankers werden door de smid hersteld. Bij het aanbrengen van herstelde of nieuwe ankers werd zoveel mogelijk roestvrij staal gebruikt. Aan de buitenzijde van het muurwerk werd zoveel mogelijk oorspronkelijk materiaal gehandhaafd.
De puntjes op de i
In de torenruimtes moesten diverse grote scheuren worden gerepareerd. In de 19e eeuw hing in de 2e geleding van de romp een waterdrukvat voor de waterleiding. Hierbij is veel ijzer verwerkt wat door roestvorming aanzienlijke schade heeft aangericht.
De vloeren tussen de geledingen moesten alle worden vervangen. Diverse dragende balken werden aan de uiteinden vernieuwd met een kunsthars, wat inwateren onmogelijk maakt. Vele ijzeren balken waren aan het uiteinde verrot en werden vervangen.
In het voorjaar van 2005 was de restauratie van de Peperbus voltooid.